Somuk

1902 - niet bekend Buka, Papoea-Nieuw-Guinea

Zonder titel | Untitled
Potlood, inkt en krijt op papier | Lead pencil, ink and chalk on paper
23.2 x 21.4 cm
Zonder titel | Untitled Potlood, inkt en krijt op papier | Lead pencil, ink and chalk on paper 23.2 x 21.4 cm
Somuk, Outsider Art Museum Zonder titel | Untitled
Zwart potlood en gekleurde inkt op papier | Black pencil and colored ink on paper
23 x 21 cm
Somuk, Outsider Art Museum Zonder titel | Untitled Zwart potlood en gekleurde inkt op papier | Black pencil and colored ink on paper 23 x 21 cm
Somuk, Outsider Art Museum Zonder titel | Untitled
Potlood, inkt en krijt op papier | Lead pencil, ink and chalk on paper
23.2 x 21.4 cm
Somuk, Outsider Art Museum Zonder titel | Untitled Potlood, inkt en krijt op papier | Lead pencil, ink and chalk on paper 23.2 x 21.4 cm

Somuk komt uit Buka, waar hij leeft van de visvangst. Hij staat bekend om zijn talent als verhalenverteller; ’s avonds vertelt hij zijn dorpsgenoten over...

Somuk komt uit Buka, waar hij leeft van de visvangst. Hij staat bekend om zijn talent als verhalenverteller; ’s avonds vertelt hij zijn dorpsgenoten over de heldhaftige prestaties van zijn voorvaderen. Rond 1934 krijgt hij van Patrick O’Reilly, een Maristenbroeder, het verzoek zijn verhalen te illustreren, waarop Somuk, die dit nog nooit eerder heeft gedaan, het tekenen als expressievorm ontdekt. Met kleurpotloden en inkt uit de dorpsschool werkt hij op de achterkant van drukwerk en op papier uit schoolboeken. Zo produceert hij honderden tekeningen. In zijn composities geeft hij Melanesische verhalen, gebruiken, traditionele dansen en ceremonies weer. Jean Dubuffet ontmoet Patrick O’Reilly omstreeks 1945, waar O’Reilly hem werk laat zien van Somuk.