Ryosuke Otsuji

1993 Japan, Shiga Prefectuur

34-Ryosuke_OTSUJI_002
34-Ryosuke_OTSUJI_002
34-Ryosuke_OTSUJI_003a_sub2_300x400x295_ÒéÀÒâ+ÒéÁÒâ+Òâ®ÒéñÒé¬Òâ¦_2010_ÚÖÂÕ£ƒ,Þç¬þäÂÚçë
34-Ryosuke_OTSUJI_003a_sub2_300x400x295_ÒéÀÒâ+ÒéÁÒâ+Òâ®ÒéñÒé¬Òâ¦_2010_ÚÖÂÕ£ƒ,Þç¬þäÂÚçë

Onder de vaardige handen van Ryosuke Otsuji ontstaan keramische sculpturen, zoals een Boeddha, een krokodil of een mythische leeuw.

34-Ryosuke_OTSUJI_P4

Otsuji is altijd al goed geweest met zijn handen en maakte als kind al plastic en radiografisch bestuurbare modellen. Hij was daar heel grondig in: als een radiografisch bestuurbare auto was voltooid reed hij er eerst zelf mee, maakte hem vervolgens open en schoon, en bouwde hem weer opnieuw. Otsuji is bij de instelling waar hij verblijft aangesteld om borden te maken met een mechanisch pottenbakkerswiel, de oven te bedienen en de voorraad te controleren. Hij kiest onderwerpen zoals de krokodil, de kolossale Boeddha, en andere dingen waar hij interesse in heeft. Ooit maakte hij een leeuw die veel reacties teweegbracht bij bezoekers. Hij maakte een aantal leeuwen terwijl hij andere onderwerpen maar één keer maakte. Er stond een Shisa – een Okinawaans leeuwenbeeldje – in de pottenbakkerij dat hem inspireerde en hij maakte vervolgens de ‘Shisa leeuw’ met het hoofd van een leeuw en het lichaam van een Shisa. Eerst maakte hij één voor één de manen van de leeuw, maar later maakte hij er een aantal tegelijk. Hij vervaardigt de manen met natte klei en brengt ze heel voorzichtig aan. Inmiddels woont Otsuji in een groepswoning en heeft hij een baan bij een bedrijf.

© Portret: Satoshi Takaishi & Nobuo Onishi