Ryoko Koda

1949 Japan, Tokyo

Ryoko Koda ordent en vervormt letters en cijfers net zolang tot op papier een ritmische compositie ontstaat.

KODA

Het aantal tekeningen dat Koda al heeft gemaakt geeft blijk van haar enthousiasme voor het tekenen van beelden. Zo’n paar honderd van haar werken worden bewaard, onderverdeeld in verschillende series. Haar bekendste werk is de herhaaldelijk geschreven (getekende) hiragana-letter ‘お’ (o), zonder het puntje, geordend volgens haar eigen mysterieuze ritme. Het lijkt erop dat deze figuur een overblijfsel is uit de tijd dat haar familie haar letters en cijfers leerde schrijven. Haar naam bevat echter niet de letter ‘お’. Waarschijnlijk zijn er over de jaren een aantal letters vervormd of gecombineerd met elkaar en hebben een eigen vorm aangenomen.

Koda, die verstandelijk beperkt is, lijdt sinds haar jeugd aan slechthorendheid en hoort vrijwel niets. Omdat ze daardoor moeite heeft met luisteren en praten, ervaart zij een wereld zoals alleen zij die kan ervaren, met het talent om deze fysiek (non-verbaal) en artistiek uit te drukken. Als jonge dertiger ging ze naar een tehuis, waar ze nu nog leeft. Ze is gestopt met tekenen omdat haar ogen de afgelopen zes jaar erg achteruit zijn gegaan.

© Portret: Satoshi Takaishi & Nobuo Onishi