Praag

Willem van Genk, Praag, Outsider Art Museum
Willem van Genk, Praag, Outsider Art Museum

In dit werk in vier delen legt Van Genk verband tussen Tsjechië en Zweden, door op de naad van de twee onderste panelen een verbinding...

In dit werk in vier delen legt Van Genk verband tussen Tsjechië en Zweden, door op de naad van de twee onderste panelen een verbinding te schetsen tussen het luxe kuuroord Karlsbad, via Praag en Berlijn, naar Trelleborg. Hij zal het boeiend hebben gevonden dat de trein met passagiers voor Zweden in de Noord-Duitse havenstad Rostock op een veerpont met rails werd gereden om in Trelleborg via het gewone spoor zijn weg te kunnen vervolgen. Misschien heeft Van Genk ooit zo’n reis gemaakt of erover gelezen in een brochure van reisbureau Cedok.

Op de bovenste twee panelen schildert Van Genk het weidse Wenceslasplein in Praag, gezien vanaf het dak van een gebouw met veel rode vlaggen, waarop wat mensen naar het schouwspel beneden staan te kijken. Twee van hen zijn gehuld in doorschijnende plastic regenjassen. Een figuur met flaporen draagt een blauwe bloes en een bruine broek. Om de panden aan het plein helemaal goed te krijgen maakt, Van Genk schetsen die aan de achterkant zijn geplakt. Hij weet van elk pand wat erin gevestigd is: de opschriften die hij aan de voorkant gebruikt kloppen precies. Het ruiterstandbeeld op de hoge sokkel in het midden is gewijd aan Wenceslas, de beschermheilige van Bohemen. Het is 1 mei, de internationale dag van de arbeid, die in de voormalige Oostbloklanden gevierd werd met veel vlagvertoon, optochten en militaire parades. Maar wat Van Genk schildert, lijkt wel een parade van trams. In de aanvoerstraten trekken ze op, tram na tram, en cirkelen rond het ruiterstandbeeld, terwijl honderden voetgangers flaneren over de lommerrijke boulevard.

Op de onderste twee panelen schildert Van Genk een drukke straat met trams, auto’s, bussen en een invalidenwagen. Twee meisjes van de Rode Jeugd, met vlechten, blauwe rokjes en rode halsdoeken, staan op de stoep naast een kiosk met tijdschriften uit Polen, China, Egypte en Indonesië. Een vrouw met een baby heeft een opvallend dikke wandelstok. Er is ook een soldaat, een politieman en een persoon met een pijp en een exotisch hoofddeksel. De man in groen kostuum met zwaard en wapenstok lijkt een knipsel dat Van Genk hier zomaar invoegt. In de deur van de tram staat een zwaar geüniformeerde conducteur. Achter hem zit één eenzame passagier. De man met de flaporen die boven naar het uitzicht stond te kijken, schiet haastig tussen twee trolleybussen door. Een van die bussen, die klaarblijkelijk de lijndiensten in de stad verzorgen, is gedecoreerd met een portret van Lenin.