Marie-Louise Bergeaud (Antinéa)

1897 - 1983 Aurillac, Frankrijk

Antinéa | Antinéa 
Zonder titel ‘Rad van fortuin’ | Untitled ‘Wheel of fortune’, 1948
Aquarel met inscripties in inkt op papier | Watercolor and inscriptions in ink on paper
48 x 63 cm
Antinéa | Antinéa Zonder titel ‘Rad van fortuin’ | Untitled ‘Wheel of fortune’, 1948 Aquarel met inscripties in inkt op papier | Watercolor and inscriptions in ink on paper 48 x 63 cm
Marie-Louise Bergeaud (Antinéa) Antinéa | Antinéa 
Zonder titel ‘Rad van fortuin’ | Untitled ‘Wheel of fortune’, 1948
Aquarel met inscripties in inkt op papier | Watercolor and inscriptions in ink on paper
48 x 63 cm
Marie-Louise Bergeaud (Antinéa) Antinéa | Antinéa Zonder titel ‘Rad van fortuin’ | Untitled ‘Wheel of fortune’, 1948 Aquarel met inscripties in inkt op papier | Watercolor and inscriptions in ink on paper 48 x 63 cm
Marie-Louise Bergeaud (Antinéa) Antinéa | Antinéa 
Zonder titel ‘Driehoek van de waarheid’, 1948 | Untitled ‘Triangle of truth’, 1948 
Aquarel met inscripties in inkt op papier | Watercolor and inscriptions in ink on paper
48 x 63 cm
Marie-Louise Bergeaud (Antinéa) Antinéa | Antinéa Zonder titel ‘Driehoek van de waarheid’, 1948 | Untitled ‘Triangle of truth’, 1948 Aquarel met inscripties in inkt op papier | Watercolor and inscriptions in ink on paper 48 x 63 cm

Voor haar huwelijk werkt Marie-Louise Bergeaud vijf jaar lang op een belastingkantoor. Rond haar 35e verliest ze plotseling haar spraakvermogen en begint ze vreemde uitspraken...

Voor haar huwelijk werkt Marie-Louise Bergeaud vijf jaar lang op een belastingkantoor. Rond haar 35e verliest ze plotseling haar spraakvermogen en begint ze vreemde uitspraken te doen. Ze wordt in 1938 opgenomen en begint enkele jaren later te tekenen; ze beweert Antinéa te zijn, een ‘vrouwelijke godheid’. In haar werk, uitgevoerd in aquarel of krijt, zijn figuren te zien, vaak goden, en symbolen afkomstig uit een buitengewoon rijk persoonlijk geloofssysteem.

Wanneer Dubuffet haar ontmoet in 1948, toont Antinéa hem haar schetsboek. Tijdens zijn bezoek noteert Dubuffet het volgende: “Het is verstandig om haar werk te fotograferen, mocht ik het origineel niet in handen krijgen.” Tijdens hun eerste contact liet Atinéa weten dat ze geen afstand wilt doen van haar werk. Ze ruilde echter wel een paar van haar werken om verfmateriaal en papier te ontvangen.