Komei Bekki

1952 Japan, Shiga Prefectuur

Klei is voor Komei Bekki het medium waarin hij zich helemaal kan uitleven. Alleen in zijn atelier schept hij zijn universum vol kleine objecten, zoals poppen en dieren.

Komei

Bekki arriveert altijd stipt om vier uur ‘s middags bij een pottenbakkersatelier nadat alle anderen al zijn vertrokken. Hij houdt ervan om alleen te zijn met zijn klei. Hij creëert talloze kleine objecten zoals geld, voedsel, poppen en dieren. Eenmaal begonnen laat hij zijn handen niet rusten en maakt hij een serie werken. In zichzelf mompelend, compleet gefocust, is hij omgeven door een gespannen atmosfeer. Hij vertoont bijzonder gedrag terwijl hij aan het werk is: bijvoorbeeld als hij op een stukje klei kauwt, het uitspuugt en dan gebruikt in zijn werk. Of dat hij al zijn kleren uittrekt, binnenste buiten vouwt en weer aantrekt. Deze handelingen zijn waarschijnlijk onmisbare rituelen om iets in hem te veranderen. Zijn werk werd tentoongesteld in de ‘Collection de l’Art Brut’ te Lausanne in 1997 en is opgenomen in deze collectie.

© Portret: Satoshi Takaishi & Nobuo Onishi