Koichiro Miya

1974 Japan, Tokyo

Als kind speelde Koichiro Miya orgel en ging hij helemaal op in prentenboeken van dieren, wetenschap en biologie. Hij is vooral geboeid door het menselijk lichaam en groeiprocessen.

26-Koichi_MIYA_P2

Miya beschrijft het groeiproces van een mens met nummers zoals ‘atletisch vermogen (explosieve kracht, uithoudingsvermogen, behendigheid)’ en ‘intelligentiequotiënt (IQ)’. Hij zet het totale atletische vermogen van een mens om in de numerieke waarde van ‘energieverbruik (kcal)’ en beschrijft de groei van verbruikte calorieën in fasen, net zoals de prestaties van een auto wordt uitgedrukt door zijn cilinderinhoud. Dit werk, met pianotoetsen om de groei van een mens te beschrijven, toont zijn originele kijk op de wereld.

Normaal gesproken heeft de piano 88 toetsen, maar heeft hij 214 toetsen opgesteld. Als je hem ernaar vraagt, zegt hij: ,,Het zou prachtig om een reeks van 214 toetsen te hebben” of ,,Dit is een toekomst”. Miya tekent vaak iets dat niet kan worden beschreven met de huidige fysische factoren als om te zeggen dat de wetenschap zich voortdurend verder ontwikkelt, net zoals een mens groeit. Het lijkt zijn uitdrukking naar het verlangen en de hoop dat alles zich in de toekomst verder ontwikkelt en evolueert.

Als kind was speelde hij orgel en ging hij helemaal op in prentenboeken van dieren, ruimtes, wetenschap en biologie. Uiteindelijk werd zijn belangstelling vooral getrokken door het menselijk lichaam en het groeiproces daarvan. Puttend uit de combinatie van kennis en ervaringen die hij had opgedaan begon hij te tekenen toen hij op de middelbare school zat.

Hij tekent meestal in zijn eigen kamer, hij pendelt op weekdagen heen en weer naar een inrichting voor mensen met een verstandelijke beperking.

© Portret: Satoshi Takaishi & Nobuo Onishi