Gerhard Schaefer (Gustav)

1885 - onbekend Saarland, Duitsland

Gerhard Schaefer (Gustav)
Zonder titel, 1942 | Untitled, 1942
Potlood en geel kleurpotlood op papier | Lead pencil and yellow colored pencil on paper
17.3 x 24.4 cm
Gerhard Schaefer (Gustav) Zonder titel, 1942 | Untitled, 1942 Potlood en geel kleurpotlood op papier | Lead pencil and yellow colored pencil on paper 17.3 x 24.4 cm
Gerhard Schaefer (Gustav) Gerhard Schaefer (Gustav)
Zonder titel, 1942 | Untitled, 1942
Potlood en geel kleurpotlood op papier | Lead pencil and yellow colored pencil on paper
17.3 x 24.4 cm
Gerhard Schaefer (Gustav) Gerhard Schaefer (Gustav) Zonder titel, 1942 | Untitled, 1942 Potlood en geel kleurpotlood op papier | Lead pencil and yellow colored pencil on paper 17.3 x 24.4 cm
Gerhard Schaefer (Gustav) Gerhard Schaefer (Gustav)
Zonder titel,1942 | Untitled, 1942
Potlood en kleurpotlood op papier | Lead pencil and colored pencils on paper
17.3 x 24.4 cm
Gerhard Schaefer (Gustav) Gerhard Schaefer (Gustav) Zonder titel,1942 | Untitled, 1942 Potlood en kleurpotlood op papier | Lead pencil and colored pencils on paper 17.3 x 24.4 cm

Na de dood van zijn vader groeit Gustav op in een katholiek weeshuis. Op 26-jarige leeftijd verlaat hij Duitsland en verhuist achtereenvolgens naar Italië, Spanje...

Na de dood van zijn vader groeit Gustav op in een katholiek weeshuis. Op 26-jarige leeftijd verlaat hij Duitsland en verhuist achtereenvolgens naar Italië, Spanje en Frankrijk, waar hij tijdens het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog verblijft. Omdat hij de Duitse nationaliteit bezit, wordt hij in een interneringskamp geplaatst, waar hij begint met schrijven en tekenen. Hij krijgt last van wanen en wordt overgebracht naar een psychiatrisch ziekenhuis, waar hij kunst blijft produceren. In zijn tekeningen, die profetisch van inhoud zijn, is sprake van een persoonlijke mythologie gecombineerd met gebeurtenissen uit de geschiedenis en de Bijbel, twee onderwerpen die ook in zijn geschriften steeds weer aan de orde komen.

Wanneer Dubuffet opnieuw contact opneemt met Dr. Dagand in 1963, hoopt hij een aantal werken aan zijn collectie toe te voegen. Dr. Dagand informeert hem dat Gustav’s werken zijn vernietigd, met uitzondering van een aantal tekeningen, die hij Dubuffet overhandigt.