Frédéric Bruly Bouabré

1923 - 2014 Ivoorkust

Frédéric Bruly Bouabré_Courtisez aussi les Hommes_2010_Het Dolhuys
Frédéric Bruly Bouabré_Courtisez aussi les Hommes_2010_Het Dolhuys
Frédéric Bruly Bouabré_Courtisez aussi les Femmes_2010_Het Dolhuys
Frédéric Bruly Bouabré_Courtisez aussi les Femmes_2010_Het Dolhuys

Tekeningen zijn voor Bouabré een weergave van alles wat wordt onthuld of verborgen blijft: goddelijke gedachten, dromen, mythen, wetenschap, tradities. Hij beschouwt zijn rol als zijn roeping.

BOUABRE - beeldrecht is niet van Dolhuys

Bouabré was gefascineerd door manuscripten over tradities, poëzie, verhalen, godsdienst, esthetiek en filosofie. In zijn zoektocht om deze kennis door te geven en zijn streven naar een betere wereld, vond hij een uniek alfabet uit van 448 ideogrammen, een inventarisatie van geluiden die het mogelijk maken om zo een verzameling van te maken met alle wereldtalen.

In de jaren zeventig begon hij zijn gedachten over te dragen op honderden kleine tekeningen op briefkaartformaat, met balpen en kleurpotloden. Deze tekeningen, verzameld onder de titel ‘Connaissance du Monde’ (Kennis van de Wereld), vormen een encyclopedie van universele kennis en ervaring. Voor Bouabré zijn tekeningen een weergave van alles wat wordt onthuld of verborgen: goddelijke gedachten, dromen, mythen, de wetenschappen, tradities. Hij beschouwt zijn rol als zijn roeping.

De oorsprong van al het werk van Bouabré komt voort uit een openbarende ervaring: ,,Op 11 maart 1948 ging de hemel voor mijn ogen open en zeven kleurrijke zonnen beschreven een cirkel van schoonheid rond hun Moeder-Zon, ik werd Cheik Nadro: degene die niet vergeet.” Werk van Bouabré maakte deel uit van ‘The Encyclopedic Palace”, Biënnale Venetië 2013.

Collectie Het Dolhuys, aankoop met steun van het Lapré-van Achter fonds.

© Portret: André Magnin, courtesy Galerie MAGNIN-A, Paris