Albert

1962 Verenigd Koninkrijk

Albert, Zonder titel 005, Outsiders Art
Albert, Zonder titel 005, Outsiders Art
Albert, Zonder titel 004, Outsiders Art
Albert, Zonder titel 004, Outsiders Art
Albert, Zonder titel 003, Outsiders Art
Albert, Zonder titel 003, Outsiders Art
Albert, Zonder titel 002, Outsiders Art
Albert, Zonder titel 002, Outsiders Art

Gebouwen, hekken en andere anonieme structuren keren steeds terug in het werk van Albert. Zijn tekeningen zijn een middel om te ontsnappen aan het beklemmende gevangenisleven.

Gebouwen, hekken en andere anonieme structuren: dit zijn de terugkerende thema’s in het werk van Albert. Daarbij maakt hij voornamelijk gebruik van houtskool of potlood. Zijn tekeningen fungeren als meditatie, een middel om te ontsnappen aan de verveling en saaiheid van het leven in de gevangenis. Hij voelt zich ‘verbonden’ als hij tekent, op een bijna obsessieve manier gaat hij te werk. Geen van zijn tekeningen zijn ondertekend, hij draagt de werken zo veel mogelijk bij zich, om zo zijn oeuvre te beschermen. Op een dag, als hij is vrijgelaten in de buitenwereld, wil Albert experimenteren met andere thema’s: tekenen over gelukkige herinneringen uit zijn jeugd. Hij vertelt dat hij dan een huis op een heuvel wil tekenen, het liefst met uitzicht op de zee.

Collectie Het Dolhuys, aankoop met steun van het Lapré-van Achter fonds

Zijn werk bevindt zich ook in de collecties van Museum of Everything, London en The ABCD Collection, Paris